بهترین ها

سایتی برای جوانان

بهترین ها

سایتی برای جوانان

سرویس: انرژی هسته ایی


نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پیشنهاد مسکو برای انجام غنی‌سازی مشترک همچنان قابل بررسی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی‌اصغر سلطانیه جمعه شب در کنفرانس امنیت انرژی مسکو اعلام کرد که ایران همچنان درباره‌ی پیشنهاد روسیه برای انجام غنی‌سازی مشترک اورانیوم با مسکو گفت‌وگو می‌کند.

وی اظهار داشت:‌ ما در اصل با این پیشنهاد مدتی قبل موافقت کردیم. ‌اما بسیاری از مسایل فنی، حقوقی و مالی همچنان باید مورد بررسی قرار بگیرد. این پیشنهاد همچنان تحت مذاکرات قرار دارد.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل قصد دارند، جلسه‌ی دیگری را در پاریس برای بررسی مساله‌ی هسته‌یی ایران در تاریخ 12 اردیبهشت‌ماه - چهار روز پس از پایان ضرب‌الاجل فعلی شورای امنیت - برگزار کنند.

نیکلاس برنز، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره مدعی است: ایران از خطوط قرمز وضع شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل عبور کرده است و ما برای ارایه‌ی قطعنامه‌ای بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل در نشست ماه مه شورای امنیت تلاش خواهیم کرد.

بنا به گزارش رسانه‌های جهانی، به نظر نمی‌رسد این دست نشست‌ها بتواند آمریکا را راضی کند، چرا که دولت بوش که فاقد ضمانت روسیه و چین برای تصویب تحریم علیه ایران است، تلاش دارد برای کند کردن برنامه‌ی هسته‌یی ایران، تهران را از فن‌آوری و امتیازات آن محروم کند.

برنز که برای به دست آوردن حمایت از تحریم‌های پیشنهادی آمریکا و اتحادیه اروپا که امیدوارند در نشست بعدی شورای امنیت علیه ایران اعمال کنند به مسکو رفته بود، با اشاره به روسیه و چین به خبرنگاران گفت: اگر شورای امنیت نتواند در دوره‌ای منطقی از زمان اقدام کند، آنگاه فرصتی برای گروهی از کشورها وجود خواهد داشت تا در کنار هم با هدف منزوی ساختن ایران از نظر دیپلماتیک و اقتصادی دور هم جمع شوند.

اظهارات این دیپلمات آمریکایی در حالی مطرح شد که دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا گفت، به اطلاعات جاسوسی کنونی کشورش مبنی بر این که ایران با دستیابی به سلاح هسته‌یی دست کم پنج سال فاصله دارد، هیچ اعتمادی ندارد.

رامسفلد اذعان کرد: فکر می‌کنم ایران هدفی بسیار مشکل برای جامعه‌ی اطلاعاتی ماست. دامنه‌ی دید ما نسبت به موقعیت آن‌ها ناقص است.

با توجه به تشدید لفاظی‌ها بر سر مساله‌ی هسته‌یی ایران و افزایش شکاف‌ها میان اعضای شورای امنیت، روسیه نیز مواضع جدیدی را اتخاذ کرده است. سرگی ایوانف، وزیر دفاع روسیه در این خصوص اعلام کرد: مساله‌ی هسته‌یی ایران ممکن است امنیت روسیه را تحت‌تاثیر قرار دهد. دقیقا به همین خاطر روسیه طرفدار حل سیاسی و دیپلماتیک مساله‌ی هسته‌یی ایران است.

در همین راستا، یک دیپلمات عالیرتبه‌ی روسی نیز بر مخالفت کشورش با اعمال تحریم و یا توسل به زور علیه ایران تاکید کرد و گفت:‌ اعمال فشار بر ایران فقط بن‌بست بر سر برنامه‌ی هسته‌یی این کشور را وخیم‌تر خواهد کرد.

اولگ اوزروف، معاون مدیر اداره‌ی خاورمیانه و آفریقای شمالی در وزارت امور خارجه‌ی روسیه اظهار داشت: ‌ما قاطعانه قایل به حل این مشکلات در خصوص برنامه‌ی هسته‌یی ایران به شکلی دیپلماتیک و نه نظامی هستیم.

با این حال به نظر می‌رسد این دست تنش‌ها تاثیری بر نظرات کارشناسان منطقه‌یی نداشته چرا که بر اساس گزارش‌های موجود، برای نمونه اکثر کارشناسان ارمنستانی ابراز عقیده کرده‌اند ادعاهای مقامات آمریکا علیه برنامه‌ی هسته‌یی ایران جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

جالب‌تر آن که برخی کشورهای فرامنطقه‌یی نیز این ارزیابی را پذیرفته‌اند و برای مثال، هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا اعلام کرد که دولت آمریکا علیه برنامه‌ی هسته‌یی ایران دروغ می‌گوید.

وی تصریح کرد: اطمینان دارم که ایران بمب اتمی تولید نمی‌کند و این بهانه‌ی‌ (آمریکا) برای اعمال فشار تهدید و ارعاب و اعمال موضع سلطه‌گرایی است.

در حالی که رایزنی‌های دیپلماتیک تشدید شده، کشورهای خاورمیانه‌یی نیز تلاش می‌کنند به ایفای هر چه بیشتر نقشی در مساله‌ی هسته‌یی ایران بپردازند. احمد ابوالغیظ، وزیر امور خارجه مصر که به تازگی با منوچهر متکی، همتای ایرانی‌اش مکالمه‌ی تلفنی داشته است، مدعی شد: وضعیت پرونده هسته‌یی ایران برای کشورهای خاورمیانه و جامعه‌ی بین‌المللی رضایت‌بخش نیست.

وی در عین حال بر تمایل مصر جهت ایجاد راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک درخصوص پرونده هسته‌یی ایران و جلوگیری از بروز بحرانی جدید در منطقه تاکید کرد.

در همین راستا، خورشید محمود قصوری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نیز نسبت به عواقب منفی هرگونه رویارویی با ایران هشدار داد و با تاکید بر حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی خاطرنشان کرد: حمله به ایران اقدامی ویرانگر است که پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت.

با این وجود به نظر می‌رسد اکنون کاخ سفید قصد دارد گزینه‌های دیگری را در مواجهه با مساله‌ی هسته‌یی بررسی کند. دیپلمات‌های در وین گفته‌اند، ممکن است آمریکا به علت خشم از مخالفت روسیه و چین با اقدام قاطع شورای امنیت، برای اعمال فشار بیشتر علیه برنامه‌ی هسته‌یی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد چرا که هیات آمریکایی در آژانس در روزهای گذشته برای به دست آوردن حمایت دیگر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام درباره برنامه‌ی هسته‌یی ایران با نمایندگان دیگر هیات‌ها تماس‌هایی داشته است.

در همین حال یک ر‌وزنامه‌ی انگلیسی از اقد‌امات تازه‌ی آمر‌یکا و انگلیس علیه ایر‌ان خبر‌ د‌اد‌ و به نقل از مقاماتی که نامی از آنها نبر‌د‌، نوشت که واشنگتن و لند‌ن بر‌ ر‌وی یک استر‌اتژی با هد‌ف آنچه به اصطلاح «ار‌تقای تغییر‌ات د‌موکر‌اتیک د‌ر‌ ایر‌ان» خواند‌ه شد‌ه است، کار‌ می‌کنند‌.

مقامات یاد‌ شد‌ه این تلاش مشتر‌ک آمر‌یکا و انگلیس ر‌ا آغاز د‌ور‌ه‌یی جد‌ید‌ د‌ر‌ تلاش‌های این د‌و کشور‌ بر‌ای مبار‌زه با ‌بر‌نامه‌ی هسته‌یی ایر‌ان می‌د‌انند‌.

انتهای پیام

کد خبر: 8502-01362
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد